ايران و مصر
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
ايران و مصر
14 / 8 / 1391 ساعت 4:22 | بازدید : 4910 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

فهمي هويدی – نویسنده و تحلیلگر برجسته مصری

fahmi_hoveydi75مترجم: محمد ولوی/ به گزارش پایگاه تحلیلی رصد، “فهمی هویدی ” کارشناس و تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی خاورمیانه با درج مقاله‌ای در روزنامه ” الشروق” چاپ مصر با اشاره به سفر هیئت مصری در دوهفته گذشته به ایران می نویسد: ” سفر هیئت نمایندگی مردم مصر بر یک امر مهم تر نیز دلالت دارد ، از جمله  اینکه جامعه مصر دوباره آزادی خود را به دست آورده است و تحلیل موقعیت و صلاح خود را به دست گرفته است”. 

 

 فهمی هویدی متولد ۱۹۳۷ در مصر و از روزنامه نگاران ناسیونالیست عرب با دیدگاه اسلامی است. وی دارای تالیفات متعددی از جمله کتابی با نام ” ایران ، نگاهی از درون ” است. وی از چهره های شناخته شده شبکه های تلویزیونی و روزنامه های پرخواننده جهان عرب است. چندی پیش وزارت خارجه ایران، میز گردی تخصصی درباره خیزش‌های جهان عرب و پیامد آن برای فلسطین برگزار کرد.  فهمی هویدی از جمله مهمانان دعوت شده به این نشست بود. وی در طی چند روز اقامت در تهران با مقامات مهم کشور از جمله سعید جلیلی، دبیر شواری عالی امنیت ملی، علی لاریجانی رئیس مجلس و علی اکبر صالحی وزیر خارجه دیدار کرد.  آن چه در ادامه می آید متن کامل این مقاله است. 

***

 

ارتباط با ایران یکی از معیارهایی است که می تواند میزان استقلال در تصمیم گیری مصر جدید را نشان دهد. هنگامی که کسی از من می پرسد  نظر شما در مورد بیش از سی سال عدم رابطه بین دو طرف چگونه است ،  همواره پاسخ می دهم : تنها قاهره و تهران دلیل بر این امر نبوده اند و همیشه طرف ثالثی در عدم برقراری روابط بین دو کشور نقش داشته است. بنابراین تعجب نمی کنم که دکتر نبیل عربی ، وزیر امور خارجه دولت انقلاب ژانویه ۲۵ مصر اعلام کندکه مشتاقانه منتظر از سرگیری روابط عادی با ایران است .

من از این قضیه بسیار خوشحال هستم که هیئتی ۴۰ نفره  در هفته جاری  به ایران سفر کرد. این یک تلاش شجاعانه برای شکستن سد روانی عدم ارتباط بین دو ملت است که تا کنون توسط رژیم سابق ترویج می شد.

اجازه بدهید در این رابطه بخاطر آوریم که توافقنامه امضا شده برای راه اندازی یک پرواز بین قاهره و تهران ، توسط دست های پنهان بیگانه و مداخله گر اجرایی نشد و بهره برداری از خط تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

سفر هیئت نمایندگی مردم مصر بر یک امر مهم تر نیز دلالت دارد ، از جمله  اینکه جامعه مصر دوباره آزادی خود را به دست آورده است و تحلیل موقعیت و صلاح خود را به دست گرفته است ، نگاه امنیتی و تشکیلاتی که بر ذهن و اعمال مردم تاثیر گذاشته بود سقوط کرد.. همچنین عملیات جنگ روانی که در ۳۰ سال گذشته تحت تاثیر رسانه ها استمرار داشت ، از یک رویکرد سطحی به یک بینش عمیق رسیده است و به این دلیل مسیر حرکت  جامعه در مصر مقدم بر خواسته های حکومت گشته است.  این جامعه است که خود بخودی و اتوماتیک وار خواسته های خود را تحت تاثیر روابط و احساس تاریخی به حکومت دیکته می کند . در حالی که حکومت باید محاسبات پیچیده و دیپلماتیک را به حساب آورد و معادلات منطقه ای و بین المللی را در نظر بگیرد.

علی رغم شرایط جدید ، من هنوز هم یکی از کسانی هستم که می گویند  ننگین و شرم آور تر از این برای مصر نیست که با این همه تضاد استراتژیک با اسرائیل، سعی در عادی سازی روابط با این دشمن استراتژیک و اول خود دارد. و در همین  حال قادر به  برقراری رابطه با کشور برادر خود ایران نیست. هیچ گونه تفسیر و منطقی بر این امر وجود ندارد ،  الا اینکه طرف ثالثی می خواهد دولت کنونی مصر به تصمیمات گرفته شده در نظام سابق ادامه دهد.

اصلی بین همه دیپلمات ها و سیاست مداران وجود دارد که آنها  می دانند  برقراری روابط عادی بین دو کشور لزوما به معنای رضایت کامل از سیاست ها و مواضع طرف مقابل نیست، یا اینکه برقراری یک رابطه استراتژیک بین دو کشور به معنای این نیست که آنها یک اتحاد استراتژیک بر ضد یک طرف ثالث برقرار کرده اند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس که بعضی از آنها از موضع اخیر دولت مصر برآشفته شده اند ، روابط عادی دیپلماتیک با ایران دارند. و کشورهای آنان تبدیل به  یک بازار بزرگ برای محصولات و سرمایه گذاری ایرانی ها شده است. در هر یک از این کشورها ایران سفیر دارد.  حتی در عربستان سعودی ، ایران دارای دو سفیر است.  یکی به نمایندگی از جمهوری اسلامی در ریاض ، و دیگری در سازمان کنفرانس اسلامی که مقر آن در جده است.  من نمی دانم چگونه تا نوبت به مصر می رسد انتقادات آغاز می شود و نمی تواند برای خودش با حفظ سیاستهای خاص خود با ایران همانند بقیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ارتباط برقرار کند. 

من به خوبی می فهمم که اگر یک رابطه عادی بین قاهره و تهران برقرار شود، آمریکا و اسرائیل متضرر خواهند شد. رابطه ای که از برقراری آن به هیچ دولت دیگری ضرر نمی رسد. جز شیاطین بزرگ و کوچک که مصلحت آنان در  منزوی کردن ایران و تضعیف نظامی ست که در مقابل هژمونی آمریکا ایستاده است و به مقاومت فلسطین یاری می رساند. 

آنچه متوجه نمی شوم این است که چرا بعضی از کشورهای عربی در این موضوع علاقه دارند به اضلاع مربع این خط آمریکایی – اسرائیلی تبدیل شوند.
 ما نمی توانیم از مطالعات پژوهشگران استراتژیک که می گویند رنسانس منطقه مثلت قدرت را در منطقه تکمیل خواهد کرد ؛ چشم پوشی کنیم. مثلثی که ایران ، مصر و ترکیه اضلاع آن را تشکیل می دهند. همانطور که ما نمی توانیم حجم منافع و مصالحی که به سبب قطع روابط بین ایران و مصر از دست داده ایم را فراموش کنیم. افقهای همکاری اقتصادی و گردشگری غیر قابل چشم پوشی است. بعد از زیارت هیئت مردمی ، سفر بعدی دیدار هیئت بازرگانان مصری از ایران است. دیداری که می تواند به تقویت همکاری بین دو کشور بپردازد.  بخصوص اینکه در ایران آمادگی جدی برای ورود به سرمایه گذاری در پروژه های مصر تا سطح ۸ میلیارد دلار وجود دارد.

و فی ذلک فلیتنا فی المتنافسون

و در این نعمتهای بهشتی راغبان باید بر یکدیگر پیشی گیرند.« سوره مطففین، آیه ۲۶٫»

 




موضوعات مرتبط: مطالب متفرقه , سياسي , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست




















می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 158

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1215
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 18598
:: بازدید ماه : 146715
:: بازدید سال : 446374
:: بازدید کلی : 4346553